Kierownik: Jolanta Klimek
tel. 15 864 83 47
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
pokój nr 14 - parter
Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
1. prowadzenie spraw w zakresie wodociągów, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, w tym opiniowanie taryf, planu i regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, a także opiniowanie lokalizacji przyłączy,
2. organizacja, nadzór i koordynacja akcji zimowej odśnieżania dróg i ulic gminnych,
3. współdziałanie w zaopatrzeniu miasta w energię elektryczną, cieplną i gaz,
4. prowadzenie spraw z zakresu oświetlenia ulic, parków, placów, dróg w mieście i na terenie sołectw należących do gminy,
5. udział w prowadzeniu akcji ratowniczych w przypadkach klęsk żywiołowych i katastrof,
6. dekorowanie miasta z okazji świąt i rocznic,
7. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
8. opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
9. pełnienie funkcji inwestora w zakresie dróg publicznych,
10. utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
11. realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
12. przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
13. koordynacja robót w pasie drogowym,
14. wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
15. prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
16. sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
17. przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
18. przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego obiektów budowlanych zgodnie z ustawą Prawo budowlane (w zakresie dróg publicznych),
19. badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
20. wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
21. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
22. przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
23. wprowadzanie ograniczeń lub zamykania dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
24. dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
25. gospodarowanie nieruchomościami pod pasami drogowymi dróg publicznych,
26. zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat,
27. zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej,
28. uzgadnianie dokumentacji na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów i urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem dróg i wydawanie stosownych decyzji,
29. wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów nie związanych z gospodarką drogową i na inne zajmowanie pasa drogowego w odniesieniu do dróg publicznych,
30. orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi publicznej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia,
31. opiniowanie wniosków dotyczących zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych,
32. opiniowanie wniosków dotyczących ustalania przebiegu dróg powiatowych,
33. zaliczanie dróg do kategorii dróg gminnych,
34. pozbawianie dróg kategorii dróg gminnych,
35. ustalanie przebiegu drogi gminnej,
36. prowadzenie pozostałych spraw w zakresie zarządzania drogami wynikającymi z ustawy o drogach publicznych,
37. prowadzenie spraw cmentarzy komunalnych,
38. utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych w przypadku powierzenia obowiązku gminie przez Wojewodę,
39. prowadzenie spraw dotyczących remontów pomników pamięci narodowej,
40. zadania wynikające z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym: prowadzenie postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, aktualizacja bazy ocen oddziaływania na środowisko,
41. zadania wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska tj.:
1) sporządzanie sprawozdania z gospodarowania dochodami budżetu gminy pochodzącymi z opłat i kar środowiskowych przeznaczonymi na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
2) nakładanie obowiązku: ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego, jeżeli podmiot (osoba fizyczna) korzystający ze środowiska negatywnie oddziałuje na środowisko (art. 363 prawa ochrony środowiska),
3) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko,
4) wydawanie decyzji nakładającej na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie dodatkowych pomiarów wielkości emisji, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych (art. 150 ust. 1 prawa ochrony środowiska),
5) wydawanie decyzji ustalającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska (art. 154 ust. 1 prawa ochrony środowiska),
6) kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym jego właściwością (art. 379 ust. 1),
7) występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska (art. 379 ust. 4)
8) występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organ ten stwierdzi naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić (art. 379 ust. 5),
9) sprawozdanie z realizacji zapisów zawartych w Programie ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego.
42. zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody tj.:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących uzyskania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, w tym m.in. wydawanie decyzji administracyjnych,
2) wymierzanie kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie drzew,
3) ustanawianie form ochrony przyrody na terenie gminy.
43. zadania wynikające z ustawy Prawo wodne tj.:
1) wydawanie decyzji, nakazujących właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom,
2) zatwierdzanie ugody w sprawie zmiany stanu wody na gruntach, jeżeli zmiany te nie wpłyną szkodliwie na inne nieruchomości lub na gospodarkę wodną,
3) sporządzanie sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych,
4) dokonywanie przeglądów obszarów i granic aglomeracji ściekowej,
5) wyznaczanie aglomeracji ściekowej,
6) tworzenie kąpielisk i miejsc okazjonalnych do kąpieli,
7) prowadzenie ewidencji kąpielisk,
8) ustalanie opłat za usługi wodne.
44. realizacja „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Staszów”, aktualizacja Bazy azbestowej,
45. opiniowanie projektów robót geodezyjnych,
46. nadzór nad bieżącym utrzymaniem i konserwacji zieleni miejskiej na terenach gminnych, w tym również w pasach drogowych dróg gminnych oraz rekultywacja i realizacja spraw wycinki drzew i krzewów na powierzonych terenach,
47. realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie zwierząt,
48. wydawanie zaświadczeń/zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
49. wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką,
50. opracowywanie decyzji administracyjnych dotyczących odmowy udzielenia, cofnięcia bądź zmiany lub wygaśnięcia licencji i zezwoleń na zarobkowy przewóz osób,
51. prowadzenie sprawozdawczości oraz okresowych analiz w zakresie liczby oraz rodzajów wydanych zezwoleń i uprawnień dotyczących spraw z zakresu transportu,
52. prowadzenie uzgodnień i koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym na obszarze Gminy,
53. kontrola przewoźników wykonujących przewozy,
54. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o transporcie zbiorowym związanych z ewidencją, utrzymaniem przystanków autobusowych przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
55. wykonywanie zadań Zespołu Obsługi Inwestora w zakresie właściwości wydziału,
56. zadania wynikające z Porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie wypełniania oraz rozliczania wniosków, uzyskiwania dofinansowania z Programu Czyste Powietrze oraz operatora Programu Czyste Powietrze.
57. Realizacja zadań określonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tj.:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Staszowie w zakresie niezbędnym do realizacji zadań gminy,
2) prowadzenie rejestru działalności regulowanej,
3) przygotowywanie i prowadzenie postępowań przetargowych w zakresie odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów,
4) kontrola realizacji umowy zawartej z firmą wywozową na usługi odbierania i transportu odpadów,
5) przyjmowanie i sprawdzanie deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
6) przygotowywanie decyzji w przypadku nie złożenia deklaracji lub uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji,
7) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi,
8) kontrola realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości wynikających z ustawy oraz aktów prawa miejscowego,
9) prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami,
10) przyjmowanie sprawozdań podmiotu odbierającego odpady od właścicieli nieruchomości,
11) sporządzanie i przekazywanie marszałkowi województwa, rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,
12) udzielanie zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych,
13) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania,
14) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania,
15) kontrola posiadania umów, zgodności postanowień umów z wymogami określonymi w regulaminie, dowody uiszczania opłat za usługi,
16) sporządzanie sprawozdań dotyczących gospodarowania nieczystościami ciekłymi,
17) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta i gminy,
18) utrzymanie czystości i porządku na przystankach autobusowych,
19) udzielenie zezwoleń na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt,
20) zbieranie, transport i unieszkodliwienie zwłok bezdomnych zwierząt,
21) wyznaczanie obszarów i terminu przeprowadzenia deratyzacji,
22) znakowanie obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobą zakaźną zwierząt.
58. Realizacja zadań określonych ustawą o odpadach tj.:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych o wydanie decyzji nakazujących usuwanie odpadów zgromadzonych w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania.
Wydziałem kieruje Kierownik Wydziału.